13x21 cm / bez cilt 1997/432 sayfa
Cilt 3 / BERTOLT BRECHT
Üç Kuruşluk Opera / Mahagonny /
Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü/ Lindberghlerin Uçuşu / Anlaşma Üzerine Baden Öğreti Oyunu / Evet Diyen / Evet Diyen. Hayır Diyen / Önlem (1930) / Önlem ( 1931)
Üç Kuruşluk Opera (Türkçesi: Yücel Erten) Brecht'in 1928'de yazdığı ve ünlenmesinde çok önemli rolü olmuş müzikli epik operası. Konu İngiliz oyun yazarı John Gay'in Beggar's Opera (1728, Dilenci Operası) adlı ballad operasına dayanır. Brecht bu eserin eylem yapısına büyük bölümüyle sadık kalmış, oyundaki şarkıları Fransız şair Villon'dan almıştır. Üç Kuruşluk Opera, suç işleme çarkında, toplumun bir imgesini yaratmaya çalışarak burjuva kapitalist ilişkilerin bir çözümünü parodili bir metafor içinde anlatır. Kapitalist dünyayı bir "Yeraltı Suç Dünyası" olarak göstermeyi amaçlar. Oyun müziği bir yabancılaştırma etmeni olarak kullanılır. Brecht, bu oyunuyla ilk kez burjuva dramatik tiyatro ve müziğinin karşısına epik tiyatroyu ve epik müziği koymuştur.
Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü (Türkçesi: Aziz Çalışlar - Yılmaz Onay) Brecht'in vahşi kapitalizmi anlatan başka bir epik operası. Kapitalist dünyanın bir modelini oluşturan Mahagonny kenti, parayla yaşamakla insanca yaşamak arasındaki derin çelişkiyi ortaya koyar; orada her şey paradır, ne yaparsan her şey serbesttir. Yargı bile parayla işler; rüşvet veremeyen "parasızlıktan" idama mahkûm edilir. Kentte herkesin herkesle savaşı, kargaşaya dönüşür. Brecht, müziklerini Kurt Weil'in yaptığı bu eserle, Üç Kuruşluk Opera'da yaptığı gibi, geleneksel "eğlendirici" operaya karşı, toplumsal gerçekliği değiştirmede eleştirel bakışı sağlayacak "yabancılaştırma" etmenini kullanarak epik opera'yı dünyaya kabul ettirmiştir.
Öğreti Oyunları (Türkçesi: Ayşe Selen) Brecht'in izleyiciden çok "katılımcılar" için yazdığı, onları tiyatro oynayarak eğitmeyi, yani onları hem oyuna katılan hem de gözlemleyen yapmayı amaçlayan oyunları. Gençler için yazılmış bu oyunlar için kullandığı "Öğreti Oyunu" kavramını Brecht, sahne üzerinde epik bir canlandırma biçimi gerektiren bir oyun türü diye açıklamıştır. Oyunlar, seyirciyi teatral bir olayın içine çekmek yerine, onları bir modelin "karşısına" koyar.
Üç Kuruşluk Opera: 10 er. 6 kad. dilenciler, orospular, polisler, halk / Mahogonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü: 8 e. 1 k. erkekler. kadınlar.